Produktinfo

Däcken vi säljer

De däck du kan köpa hos oss är samma däck som de du kan köpa av din lokala däckbutik eller hos någon av våra konkurrenter på nätet, det är bara priset som skiljer.

Sommardäck

Sommardäck är precis som det låter, däck som är avsedda att användas på sommaren. Sommardäck presterar normalt sett bättre än alla typer av vinterdäck i temperaturer ner till ca 5°C.
Skillnaderna i prestanda mellan de olika fabrikaten & modellerna kan, liksom för vinterdäcken, variera kraftigt. Några av de viktigaste egenskaper som tillverkarna arbetar hårt med att förbättra är däckets motstånd mot vattenplaning, bromsning på vått och torrt, rullmotstånd, ljudnivå & livslängd.
Det är svårt att rekommendera ett sommardäck som passar alla eftersom vi värdesätter olika egenskaper olika mycket och det finns än idag inget specifikt sommardäck som är bäst på allt och dessutom billigast. Vi rekommenderar dig gärna att läsa några av de däcktester som brukar komma ut på våren innan det är dags att lägga på sommardäcken för att själv bilda dig en uppfattning om vilka däck som passar dig bäst.

Vinterdäck

Det finns huvudsakligen tre olika typer av vinterdäck som generellt sett är bra på olika saker, även om det kan variera kraftigt mellan de olika däckfabrikaten & modellerna.
Dubbdäck
Dubbdäck är generellt sett det säkraste alternativet på vintern, speciellt i riktigt hala förhållanden som packad snö & is.
Odubbade nordiska vinterdäck
Odubbade nordiska vinterdäck är vinterdäck utan dubbar men med en mjukare gummiblandning och oftast fler sajpningar i mönstret vilket gör att de lämpar sig väl för kalla vintrar med halt väglag men de har generellt sett sämre grepp på packad snö och is än vad de dubbade däcken har.
Odubbade europeiska vinterdäck
Odubbade europeiska vinterdäck har en gummiblandning som inte är lika mjuk som de nordiska odubbade däcken och oftast har de inte lika mycket sajpningar. Dessa däck är godkända och används flitigt för vinterbruk i Sverige men har generellt sett sämre egenskaper vid riktig halka jämfört med dubbdäck och de mjukare nordiska vinterdäcken, men bättre egenskaper på våt & torr asfalt.
För att ett däck ska vara godkänt för vinterbruk i Sverige krävs att det är märkt med symbolen 3PMSF som utgörs av en bergstopp med en snöstjärna i.
Vilken typ av vinterdäck du ska välja beror på vilken typ av egenskaper du vill prioritera & vi rekommenderar gärna att du läser några av de däcktester som oftast finns tillgängliga framåt hösten innan vinterdäcken ska på.

Åretruntdäck

Vi rekommenderar normalt sett inte åretruntdäck.
För att ett däck ska vara godkänt på vintern krävs idag att det är märkt med symbolen 3PMSF (en bergstopp med en snöstjärna i). Alla däck utom dubbdäck är det lagligt att köra med på sommaren.
Det som i folkmun oftast kallas för åretrunt-däck är odubbade europeiska vinterdäck men idag finns även däck som är tillverkade specifikt för året-runt bruk. Rent säkerhetsmässigt är det i de allra flesta fall bättre med sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.

Däckens ålder

De allra flesta däck vi säljer är mindre än 2 år gamla men upp till 3 år gamla däck kan förekomma. Är däcken äldre än 3 år står detta alltid utskrivet på produktsidan. I vissa fall har vi tillgång till tillverkningsår via våra datasystem och då är tillverkningsåret utskrivet på produktsidan. I övriga fall har vi tyvärr ingen möjlighet att kontrollera tillverkningsdatumet på ett specifikt däck. Däckens ålder har mindre betydelse än vad man först kan tro och oberoende forskning, gjord av VTI i Linköping visar att ett oanvänt vinterdäck som förvarats korrekt i 3 år inte har några försämrade egenskaper på is.

Tillverkningsland

Vi säljer däck tillverkade i många olika länder och från många olika tillverkare, speciellt de större mer välkända tillverkarna som t.ex. Continental, Bridgestone, Goodyear, Nokian, Hankook, m.fl. har ofta produktionsanläggningar i flera olika länder. Oavsett i vilket land dessa däck är tillverkade så håller de samma kvalité. När det gäller dessa tillverkare kan vi tyvärr inte svara på i vilket land ett specifikt däck är tillverkat i.

Produktbilder

Produktbilderna i webshopen visar i de allra flesta fall ett däck i någon av de vanligaste dimensionerna, i vissa fall kan mönsterutformning och eller dubbmönster skilja sig något från produktbilden, t.ex om däcket är ett SUV däck, har OE märkningar eller om det är ett smalare eller bredare däck som i vissa fall har fler eller färre längsgående spår i mönstret.

Däckmärkningar

Vad betyder egentligen alla märkningar på däcken?
Här hittar du samlad information om de flesta olika däckmärkningar och beteckningar som du kan hitta på ett däck. Allt från däckets dimensioner till EU miljömärkningen av däck.

Däckets dimensioner

Dimensionerna på dagens däck anges oftast enligt t.ex. följande 225/45R17 94H.
Den första delen, 225, avser däckets bredd i mm.
Den andra delen 45, anger däckets profilhöjd i procent av bredden.
Bokstaven R som kommer sen, anger att det är ett radialdäck (vilket i stort sett alla däck idag är).
Sen ser vi talet 17, däckets innerdiameter, innebär att däcket är avsett att monteras på en 17” fälg.
94H är däckets belastnings och hastighetsindex, vilket i detta fall innebär att däcket är klassat för att klara en belastning på 670 kr (94), vid en hastighet av 210 km/h (H).
Här hittar du en lista på alla belastningsindex för däck.
Här hittar du en lista på alla hastighetsklasser för däck.

Originalmärkningar

När däck monteras på nya bilar kräver vissa biltillverkare specialmärkta däck av däcktillverkarna som då levererar däck märkta med biltillverkarens OE märkning, dessa däck kan ha egenskaper som skiljer sig något från icke OE märkta däck. Några vanliga OE märkningar är t.ex. AO (Audi), MO (Mercedes), * (BMW), VOL (Volvo). De OE märkta däcken kan användas på alla andra bilar och bilar som har OE märkta däck från fabrik kan som regel även använda icke OE märkta däck. Vissa OE märkningar bör dock inte blandas med andra icke OE märkta däck, t.ex. N0, N1, N2 (Porsche) Här hittar du en förteckning av de flesta OE märkningar som förekommer.

Övriga däckmärkningar

Det finns även en del övriga däckmärkningar som kan vara av intresse.
Tillverkningsdatum
Tillverkningsdatum anges idag med fyra siffror, t.ex 1419, vilket betyder att däcket är tillverkat vecka 14 år 2019.
Ljuddämpning
Allt fler däcktillverkare kommer med tekniker för att minska däckens påverkan av ljudnivån i bilens kupé. Oftast med hjälp av någon typ av ljuddämpande material inuti däcket. Beteckningarna och namnen för dessa olika tekniker skiljer sig åt mellan tillverkarna, som exempel kan nämnas t.ex. Pirellis NCS, Goodyears SCT och Continentals Silent.
Här hittar du de flesta övriga tillverkares märkningar för denna teknologi.
Punkteringsfritt/Runflat
Däck med dessa märkningar är INTE säkrade mot punkteringar, däremot kan du trots att du fått punktering, köra vidare i några mil i upp till 80 km/h innan däcket behöver bytas. Beteckningarna för denna typ av däck skiljer sig åt mellan tillverkarna. Några av de vanligast förekommande är t.ex. ROF, DSST, MOE & Flat Run.
Här hittar du fler av de beteckningar som förekommer för Runflat däck.
3PMSF, M+S, MS, M/S
Dessa märkningar betyder Mud & Snow men betyder INTE per automatik att däcket är lagligt för vinterbruk i Sverige. Märkningarna kan även förekomma på rena sommardäck, främst på billigare asiatiska lågprisdäck. För att ett däck ska vara lagligt för vinterbruk i Sverige krävs idag symbolen 3PMSF (en bergstopp med en snöstjärna i). Ett fåtal undantag finns för däck producerade innan de nya bestämmelserna trädde i kraft.

EU miljömärkning av däck

Märkningen som sedan 2012 är obligatorisk på alla bildäck (utom dubbdäck) som säljs inom EU är utformad för att ge information om några av däckets viktigaste miljö och säkerhetsegenskaper.
Egenskaperna som testas och finns med på etiketten är däckets rullmotstånd, bromsning på våt asfalt, extern bullernivå, snögrepp & isgrepp.I samtliga tester gäller att A är det bästa resultatet. Märkningen är såklart ett steg i rätt riktning men tänk på att det även finns många andra egenskaper som kan vara av intresse. Du hittar oftast utförliga tester av både sommar och vinterdäck i motorpress och dagstidningar när däcksäsongerna närmar sig.
Däck tillverkade innan 1/5 -21 har en äldre etikett med märkningen men måste presenteras online med märkning enligt den nya etiketten. Däcken har alltså identiska egenskaper men datan på etiketten kan skilja beroende på att skalorna är något olika utformade.
Däckets rullmotstånd
Däckets rullmotstånd anges på den vänstra skalan, där A är bäst och E är sämst. Kortfattat och generellt kan man säga att däcken står för ca 20% av bilens bränsleförbrukning, lägre rullmotstånd ger lägre förbrukning och det skiljer i genomsnitt ca 1 liter i bränsleförbrukning per 100 mil mellan två klasser på skalan i märkningen.
Däckets bromsegenskaper
Däckets bromsegenskaper på våt asfalt anges på den högra delen av skalan. Här bromsas däcket från 80 km/h till helt stillastående och bromssträckan mäts. Ju kortare bromssträckan är desto bättre märkning. A är bäst och E är sämst. Tänk på att denna märkning endast avser bromsning på våt asfalt, den säger inget om övriga våtegenskaper som t.ex. vattenplaning.
Däckets externa bullernivå
Däckets externa bullernivå anges på den nedre skalan, dels som ett värde i decibel men även i klassning fån A-C där A innebär lägre ljudnivå. Decibel mäts med hjälp av en logaritmisk skala, vilket innebär att en ökning med endast några få decibel motsvarar en stor skillnad i bullernivån.< br/> Tänk på att detta är en miljömärkning som avser den externa bullernivån, i tester som gjorts, t.ex. av Vi Bilägare 2020 så påvisas att den externa bullernivån sällan eller aldrig speglar ljudnivån inuti bilen.
Snögrepp
Däck som uppfyller minimikraven för väggrepp på snö skall förses med etikett innehållande symbolen för snögrepp och klassas då som däck för användning i svåra vinterförhållanden. (Gäller ej dubbdäck)
Isgrepp
Däck som uppfyller minimikraven för väggrepp på is skall förses med etikett innehållande symbolen för isgrepp. (Gäller ej dubbdäck)
Övrig info på den nya däcketiketten
Förutom uppgifter om tillverkare, däckmodell och övriga tekniska specifikationer innehåller den nya etiketten även en QR kod med länk till EPREL, den europeiska databasen för energimärkta produkter där mer information finns samlad.