Köp billiga friktionsdäck på Tirex.se

Friktionsdäck eller odubbade vinterdäck?

Friktionsdäck till rätt prisFriktionsdäck och odubbade vinterdäck är två olika namn på samma sak, det är helt enkelt däck som är godkända för vinterbruk men inte har dubbar. Det finns i huvudsak två olika typer av friktionsdäck, nordiska odubbade vinterdäck och centraleuropeiska odubbade vinterdäck. Båda alternativen kallas alltså friktionsdäck men de har olika typer av gummiblandning och oftast ganska stora skillnader i däckmönstrets uppbyggnad. De centraleuropeiska friktionsdäcken fungerar generellt sett bra i mildare vinterklimat med våta vägbanor, slask och måttligt snöfall medan de nordiska friktionsdäcken med sin mjukare gummiblandning och fler sajpningar i mönstret presterar bättre i svår halka med packad snö och is samt i lägre temperaturer. De centraleuropeiska odubbade vinterdäcken kallas också av många för åretruntdäck eller MS däck. Vi rekommenderar att du använder vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren men om du absolut ska använda ett odubbat vinterdäck året runt så bör du absolut välja ett centraleuropeiskt alternativ eftersom de nordiska friktionsdäcken blir alldeles mör mjuka i varmare väder.

Bästa friktionsdäcken

Vilka friktionsdäck du bör välja beror som med alla övriga däck på vilka egenskaper du prioriterar, du bör också fundera på vilken typ av odubbat vinterdäck/friktionsdäck du vill ha. Det är svårt att rekommendera något specifikt friktionsdäck men rent säkerhetsmässigt brukar det vara ett bra alternativ att välja ett märkesdäck från någon av de större välkända tillverkarna som t.ex. Goodyear eller Nokian.

Friktionsdäckens egenskaper

Friktionsdäck är utvecklade för att prestera bättre än sommardäck i kallare temperaturer. Den mjukare gummiblandningen i kombination med mönsterutforming och friktionsdäckets sajpningar gör att greppet på vinterväglag är bättre hos ett friktionsdäck än ett sommardäck. De olika friktionsdäckens egenskaper kan såklart variera kraftigt beroende på fabrikat och däckmodell.